Eutrapelia 2012/2013
Tematy XVI edycji Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej
EUTRAPELIA 2012/2013.
„Taka jest nasza wiara”
CZĘŚĆ PIERWSZA
I. Znak Krzyża świętego
- „W imię Ojca, i Syna, i Ducha Świętego” - co to znaczy?
Wyjaśnij ten znak i ukaż - w ułożonym przez siebie tryptyku - scenki, w których można go zaobserwować w różnych sytuacjach życia człowieka. Można przedstawić te scenki w ilustracjach, animacjach rysunkowych, scenkach teatralnych, opowiadaniu.
- Kto nauczył Cię znaku Krzyża? Napisz o tym opowiadanie, scenariusz, wiersz, narysuj tę scenkę na plakacie (do wyboru).
- Poszukaj w scenerii różnych miejsc otaczającej Cię rzeczywistości znaku Krzyża świętego. Napisz opowiadanie, wykonaj fotografię, sfilmuj i dobierz podkład muzyczny, narysuj gdzie stawiano dawniej tradycyjnie krzyże i odpowiedz dlaczego. Ukaż ciekawe miejsca i historie z tym związane.
- Poszukaj w najbliższym Twoim otoczeniu przedmiotów, które zawierają wizerunek Krzyża świętego. Opisz historię związaną z tym przedmiotem i jego funkcją.
- Wybierz z Twojej miejscowości figurę Krzyża świętego, dokonaj jej dokumentacji, dowiedz się historii związanej z tym konkretnym Krzyżem i opisz ją w wybranej przez Ciebie formie (reportaż, wywiad, opowiadanie, inne).
- Dowiedz się, w których herbach miast umieszczony jest Krzyż i przedstaw je w prezentacji.
- Dowiedz się, w których flagach państw umieszczony jest znak Krzyża i przedstaw ich historię w prezentacji.
- Dowiedz się, w których insygniach władzy, orderów i odznaczeń umieszczony jest Krzyż i zaprezentuj je w wybranej formie.
- Dowiedz się, w których godłach umieszczony jest znak Krzyża i zaprezentuj je.
- Poszukaj najstarszych zabytków związanych z Krzyżem świętym na Ziemiach Polskich i przedstaw ich historię w wybranej artystycznej formie.
- Przydrożny Krzyż przedstaw wątki z literatury, które o nim mówią i zilustruj je polskimi dziełami malarstwa, które je charakteryzują. Można połączyć prezentację z przedstawieniem scenicznym.
- Temat Krzyża świętego w pieśniach - napisz, zaśpiewaj, zagraj... Pieśni stare, nowe, najnowsze, własne...
- Krzyżyk na piersi osoby wierzącej - wyszukaj historii z dawnych lat i przedstaw je w wybranej formie scenicznej.
- Droga Krzyżowa - Tajemnica męki i śmierci Jezusa Chrystusa - Twoja medytacja, modlitwa, świadectwo wiary.
- Tajemnica cierpienia Jezusa Chrystusa - tajemnica cierpienia człowieka. Przemyśl i ukaż przykłady tego związku.
- Sporządź mapę świata z zamieszczonymi fotografiami miejsc, gdzie można spotkać chrześcijaństwo i jego symbol wiary. Można uczynić to w formie multimedialnej lub papierowej.
- Wykonaj wystawę z publikacjami o Krzyżu świętym.
II. Credo - wyznanie wiary
Wierzę w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi.
- Wykonaj ilustrowany śpiewnik, który ukaże wdzięczność i zachwyt człowieka wobec Boga Ojca Stworzyciela, drogi poszukiwania człowieka spotkania z Bogiem Ojcem.
- Poszukaj w Piśmie Świętym fragmentów mówiących o Bogu Ojcu i zilustruj je w wybranej formie - opowiadaniem, wierszem, pieśnią, filmem i muzyką, fotografią, tańcem, przedstawieniem, pantomimą, wątkami z literatury pięknej.
- Imię Boga - czy je znasz? Kiedy je objawił człowiekowi? Ukaż scenę mówiącą o tym
- Dekalog - pomaga czy przeszkadza? Pomyśl, znajdź przykłady na niewłaściwe rozumienie przykazań Bożych i ukaż je w dramacie, który dotyczy współczesnego człowieka. Forma dowolna sceniczna, literacka, scenariusz własny i zespołowy mile widziany.
- Bóg, który poszukuje człowieka. Czy wiesz, że Bóg Cię kocha? Postaw to pytanie napotkanym osobom i opisz ich reakcje w wybranej formie. Co o tym myślisz?
- Wyszukaj przykłady z literatury mówiące o tęsknocie człowieka za Bogiem. Ukaż je w wybranej formie.
- Wyszukaj przykłady w malarstwie i innych dziedzinach sztuki takie dzieła, które nawiązują do miłości Boga do człowieka i Jego obecności w życiu ludzi.
- Bóg miłosierny - co to znaczy dla człowieka? Co to znaczy dla Ciebie? Ukaż na przykładach.
- Bóg ojców naszych - przytocz przykłady z historii Polski, w których trzeba było dawać ofiarne świadectwo wierze i prosić Boga o ratunek. Ukaż je w wybranej formie.
I w Jezusa Chrystusa, Syna Jego Jedynego, Pana naszego.
- Jezus - Bóg zbawia. Chrystus - Mesjasz. Ukaż historię Jezusa Chrystusa - naszego Zbawiciela, który wkroczył w dzieje ludzkości dla zbawienia człowieka. Odpowiedz, w jaki sposób dotyczy to dziś nas w XXI wieku.
- „Panem jest Jezus” (Kor. 12, 3) - czy wiesz w Kogo wierzysz? Co myślisz o wierze w Jezusa Chrystusa w relacji do innych religii? Czy istnieje inny Zbawiciel niż Jezus? Przemyśl, dowiedz się, porozmawiaj z przyjaciółmi, ukaż w wybranej formie.
- Kiedy i gdzie można spotkać Jezusa? Ukaż w ciekawej scenie teatralnej, wierszu, opowiadaniu.
- Czy można przyjaźnić się z Jezusem? Co to mogłoby znaczyć? Pomyśl, kiedy tak bywa, a kiedy nie.
- Trudne chwile w życiu Jezusa - co o tym wiesz? Ukaż przykłady.
- Uczniowie Jezusa - kim byli, kim są. Czy należysz do nich? W jaki sposób to można czynić.
- Ewangeliczna Maria i Marta. Czego można się od nich nauczyć? Przetransponuj tę scenkę ich spotkania z Jezusem i przyjmowania Go na dzisiejszy przykład. Ukaż w wybranej formie, w przedstawieniu, piosence, wierszu, opowiadaniu, scence ruchowej, rysunku.
- Spotkanie Jezusa z Samarytanką. Czy wiesz, jak czerpać ze studni Wody Żywej? Czy gasisz pragnienie ludzi wysychających duchowo? Jak to można czynić? Pomyśl i ukaż Twoje możliwości na przykładach w wybranej formie artystycznej.
- Chrystus Król. Czy Król królów i Pan panów jest szanowany i czczony przez narody i władze? Podaj przykłady z terenu Europy i Polski - wczoraj i dziś.
- Święta Jadwiga królowa usłyszała od Ukrzyżowanego Jezusa z Krzyża na Wawelu Fac vod vides - czyń co widzisz. Co to oznacza? Czy polska młodziutka królowa umiała tak żyć? Co o tym wiesz? Ułóż scenariusz do przedstawienia o wierze światłej Królowej Jadwigi i ukaż jej mądrość i świętość.
- O naśladowaniu Jezusa Chrystusa w dziele Tomasza a’Kempis wielu jeszcze nie słyszało. Zapoznaj się z tym bestsellerem i na podstawie wybranego fragmentu ukaż scenkę z życia współczesnej młodzieży.
- Jezus w Eucharystii. Czy wierzysz? Ukaż przykłady dbałości i ofiarności Polaków w różnych sytuacjach dziejowych o Eucharystię.
Który się począł z Ducha Świętego, narodził się z Maryi Panny.
- Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie - ukaż tradycję modlitwy Anioł Pański w kulturze polskiej - w literaturze, malarstwie, przekazie.
- Wartość życia ludzkiego od poczęcia. Rzeź niewiniątek czasów Jezusa i współczesna aborcja a cud życia człowieka przychodzącego na świat z miłości Boga do człowieka. Ułóż o tym opowiadanie i przedstawienie.
- Rodzinne życie Jezusa w Nazarecie. Bóg przychodzi do nas w rodzinie - ukaż wartość rodzinnego życia w relacji do obecności w niej Boga z uwzględnieniem triady: dzieci - rodzice - dziadkowie.
- Narodzenie Jezusa w rodzinie - wczoraj i dziś. Ukaż różne drogi.
- Rola matki i rola ojca wobec wychowania syna i córki. Ukaż dobre i złe przykłady oraz ich konsekwencje.
- Duch Święty - Ożywiciel, Pocieszyciel, Bóg. Poszukaj na kartach Starego i Nowego Testamentu fragmenty tekstów mówiących o tym jaki jest Duch Święty. Czy doceniasz Jego obecność w Twoim życiu? Zastanów się i ułóż przedstawienie o darach Ducha Świętego, bez którego nie możemy otrzymać łaski wiary.
- Co to znaczy pełnia czasu (Ga 4, 4)? Przyjście Jezusa i Jego Wcielenie czyni i ukazuje nowe horyzonty człowieka, który potrzebuje odkupienia. Jakie ma to znaczenie dla współczesnego młodego człowieka? Czy znasz swoje powołanie do chrześcijaństwa? Jak można to ukazać? Spróbuj znaleźć na to sposób.
- Niepokalane Poczęcie Maryi i Jej fiat „niech mi się stanie według słowa twego...” pozwala zrealizować Boży Pan wobec człowieka. Czy Ty umiesz być posłuszny wobec zamysłów Boga wobec Ciebie? W czym to może się przejawiać? Ukaż w scenariuszu i przedstawieniu na znanych Ci przykładach.
- Maryja „zawsze Dziewica”. Jak mówi Katechizm Kościoła katolickiego (506) „Maryja jest dziewicą, ponieważ Jej dziewictwo jest znakiem Jej wiary nie skażonym żadnym wątpieniem” i Jej niepodzielnego poddania się woli Bożej. Właśnie ta wiara pozwala Jej stać się Matką Zbawiciela. (…) „Maryja jest bardziej błogosławiona przez to, że przyjęła Jezusa z wiarą, niż przez to, że poczęła Go cieleśnie”. Czy pielęgnujesz wiarę tak, aby Jezus Chrystus mógł w Tobie zaistnieć w pełni? A czy dziewictwo dziś jest słowem bliskim współczesnemu człowiekowi? Młodzi: dziewczęta i chłopcy XXI wieku mają szansę odczytać tę wartość na nowo. Jak można to uczynić? Jesteś w stanie podjąć to zadanie? Ukaż dylematy współczesnej młodzieży dotyczące wiary i dziewictwa. Jak można je rozumieć?
- Jezus był poddany swoim rodzicom i „czynił postępy w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi” (Łk 2, 51-52). Czy bycie dobrym synem i dobrą córką, mądrymi i posłusznymi jest dziś trudnym zadaniem? Ukaż to na przykładach w wybranych formach. Czy jest do tego potrzebna obecność Ducha Świętego?
Umęczon pod Ponckim Piłatem, ukrzyżowan, umarł i pogrzebion, Zstąpił do piekieł. Trzeciego dnia zmartwychwstał.
- Misterium Paschalne Krzyża i Zmartwychwstania Chrystusa - przygotuj rozważania na ten temat i odnieś je do swojego życia. Wyraź je w dowolnej wybranej formie artystycznej.
- Baranek Boży, który gładzi grzechy świata - co to dla ciebie znaczy. Pomyśl, napisz, namaluj, ukaż.
- Ostatnia Wieczerza - skonstruuj scenę tego wydarzenia w sposób poetycko - muzyczny.
- Tajemnica śmierci Jezusa - tajemnica śmierci człowieka. Czy śmierć jest tematem tabu, czy trzeba i można się do niej przygotować. Wyszukaj w literaturze przykłady godnego umierania. Opisz.
- Czy piekło istnieje? Wierzysz w to? Czym ono jest? Pomyśl i ukaż takie aspekty życica ludzkiego, które je przypominają.
- Ukazywanie się Jezusa po zmartwychwstaniu. Wybierz z Pisma Świętego przykład i ukaż go w scenie teatralnej nawiązując do przesłania tych zdarzeń.
- Znajdź interesujące cię przykłady tradycji związanych ze Świętami Wielkiej Nocy i ukaż ich najpiękniejsze aspekty.
Wstąpił na niebiosa, siedzi po prawicy Boga Ojca wszechmogącego. Stamtąd przyjdzie sadzić żywych i umarłych.
- Powrócił do Domu Ojca - co ci to mówi? Opowiedz, namaluj, zaśpiewaj.
- Wniebowstąpienie Jezusa Chrystusa i wpatrzenie w niebo tych, którzy za Nim tęsknią. Czy możesz to opisać śpiewem, poezją, muzyką?
- Trójca Święta - doskonała i pełna Miłość. Jak jest w niebie? Czy możesz sobie to wyobrazić i opisać? Spróbuj.
- Czy w niebie jest nudno? Co wiesz o niebie? Poszukaj w literaturze opisów, które pomogą ci zrozumieć szczęście życia w niebie.
- Maryja - Królowa Nieba - jak to może wyglądać? Czy możesz o tym pomyśleć i zastanowić się co to znaczy? Spróbuj oddać te wyobrażenia w scenkach sytuacyjnych.
- Jezus powróci - powtórne przyjście Jezusa - paruzja - co o tym możesz powiedzieć? Co mówi o tym Pismo Święte? Dowiedz się i przedstaw w wybranych formach łączonych z różnych dyscyplin artystycznych.
- Chrystus królujący. Poszukaj dzieł sztuki ukazujących taką scenę i ukaż ich przesłanie na ekranie.
- Czy chcesz żyć wiecznie? Rozważ i przedstaw.
Wierzę w Ducha Świętego,
- Duch Święty - Pocieszyciel. Dawca radości. Ukaż przykłady prawdziwej radości, która płynie z głębi serca.
- Duch Święty - ukaż sceny biblijne nawiązujące do Jego obecności w życiu człowieka.
- Dary Ducha Świętego - który dar podoba ci się najbardziej - uzasadnij i ukaż w wybranej formie.
- Duch Święty, który jednoczy. Dlaczego jest ważne - „Aby byli jedno”. Opisz i ukaż wartość prawdziwej jedności Boga i ludzi.
- Ożywiciel, który daje życie i je podtrzymuje. Wybierz przykłady takiego działania Ducha Świętego w życiu człowieka i świata. Ukaż jego efekty.
- Duch Święty, który zachwyca twórczością. Spróbuj ukazać piękno tej twórczości.
Święty Kościół powszechny, świętych obcowanie
Grzechów odpuszczenie, ciała zmartwychwstanie, żywot wieczny. Amen.
- Kościół i wszyscy, którzy do niego należą. Ukaż domowników Kościoła Chrystusowego.
- Chrystus TAK, Kościół NIE? Czy to ma sens? Znajdź przykłady takiego myślenia i używając kontrastu i sprzeczności skonstruuj scenkę, która może być anegdotą.
- Misja kapłańska, prorocka i królewska Ludu Bożego. Czy wiesz kim jesteś? Ukaż godność swojej tożsamości chrześcijańskiej w tematycznym przedstawieniu.
- Charyzmaty - kto je może mieć? Czy uważasz się za osobę, która może zrobić coś więcej i lepiej? Spróbuj to wykazać.
- Rozpalając miłość do Boga w sercu promieniować na innych. Jak to zrobić? Pomyśl i znajdź sposoby. Ukaż na przykładach w wybranej formie.
- Święci Narodu Polskiego - kogo znasz? Wybierz trzy postaci, które są ci szczególnie bliskie i urządź im promocję wśród znajomych.
- Maryja - Matka Kościoła - co to znaczy? Dowiedz się i zapoznaj z tym kogoś, kto jest z końca świata i tego nie wie. Ułóż scenkę i ukaż ten temat.
- Miłosierdzie i grzech. Jezu ufam Tobie - czy potrafię?
- Co oznacza słowo Amen? Wyśpiewaj je na różne sposoby.
III. MOJA I NASZA WIARA
- Ojcze nasz... Panie naucz nas modlić się... Kto nauczył cię modlitwy? Modlitwa w moim domu i rodzinie. Napisz opowiadanie.
- Rok liturgiczny i przyroda. Ukaż cztery różne pory roku i sceny z kultu przy okazji różnych świąt, na tle tej przyrody.
- Chrzest Polski - ukaż jego doniosłość i znaczenie dla naszej tożsamości narodowej.
- Bogurodzica - pieśń, którą śpiewamy w doniosłych chwilach narodu - ukaż sceny z tych chwil.
- Ułóż własną modlitwę za Ojczyznę.
- Ukaż poetów polskich, którzy wnieśli piękno słowa w kulturę narodową ukazując ducha narodu.
- Abba, Ojcze. Jak nauczyć się dziecięctwa Bożego? Co ono oznacza? Spróbuj to wytłumaczyć przez scenkę rodzajową.
- Płonąć miłością do Boga. Znajdź przykłady ludzi, którzy to potrafili. Ukaż ich życie w wybranej formie.
- Świadkowie wiary. Znajdź wokół siebie osoby, które uważasz za wzór w wyznawaniu wiary i ukaż ich sylwetki.
- Wiem, komu zawierzyłem. Porady na trudne chwile. Ułóż scenariusz i przedstaw w scenicznej formie.
- Moja modlitwa rano, w południe i wieczór? Czy żyjesz w obecności Boga? Pomyśl i przedstaw swoje refleksje w opowiadaniu.
- Wspólna modlitwa w domu. Wczoraj - dziś. Czy potrzebna? Jak będzie w twojej rodzinie, którą założysz. Wyobraź to sobie i ukaż w wybranej formie.
- Błogosławieństwo rodziców. Kiedy i jak się to dokonuje w rodzinie? Opisz to w wybranej formie - rysunek, wiersz, opowiadanie, teatr.
- Błogosławieństwo. Czym jest i kiedy ma miejsce. Ukaż przykłady z historii życia różnych osób.
- Sakramenty święte. Znak i rzeczywistość. Przedstaw różne przykłady przez zbudowanie i odzwierciedlenie obrazka z życia.
- Moja przyjaźń z Jezusem. Napisz opowiadanie.
- Apostołowie, pasterze, kapłani. Kim są? Wybierz przykład osoby duchownej i ukaż ją poprzez przedstawienie.
- Wspólnota wiary. Komunia Trójcy Świętej i komunia osób. Połącz te fakty i ukaż ich wartość przez teksty z Pisma Świętego, śpiew, poezję, przedstawienie, rozważanie.
Wszystkie tematy mogą być opracowane w wybranej formie artystycznej: prezentacja sceniczna, utwór literacki,
praca plastyczna, formy łączone itd.
Życzymy dobrego natchnienia.
Organizatorzy